Předně – Neptunex nelpí na přísných pravidlech. Můžete si je upravovat podle nálady, podle složení hráčů, podle denní či noční doby – prostě: je to na Vás. V dalším textu naleznete spíš soubor doporučení, než neměnný předpis, jak hrát.
Hlavní cíl Neptunexu je totiž – zábava.
Podle zvolené herní varianty rozložíme buď všechny kartičky rubem vzhůru do čtverce 6x6 kartiček (hra s trojicemi), nebo 5x5 kartiček (hra s dvojicemi), kdy veprostřed zůstává volné pole (může být zaplněno neutrální kartičkou).
(hra s 36 kartičkami a 12 pomocnými kartičkami se symboly básničky, černobílého obrázku a barevného obrázku).
Na hrací plochu rozložíme hlavní kartičky do čtverce 6x6 kartiček rubem nahoru.
Hráči hrají v libovolném pořadí.
Při svém tahu hráč otočí dvě kartičky lícem nahoru. Pokud kartičky nepatří jednomu výjevu, hráč otočí kartičky rubem vzhůru a pokračuje další hráč v pořadí.
Pokud hráč otočí dvě
příbuzné kartičky (tj. kartičky stejného výjevu), může otáčet třetí kartičku.
Pokud i třetí kartička patří ke stejnému výjevu, hráč odebere kartičky z hrací
plochy, dá je na svoji hromádku odebraných kartiček a pokračuje ve hře (otočí
dvě kartičky).
Pokud hráč otočil dvě kartičky ze stejného výjevu a třetí otočená kartička k
výjevu nepatří, pak hráč otočí třetí kartičku rubem nahoru a libovolnou kartičku z
první dvojice též -- z té se stává past. Druhá kartička zůstává otočená lícem
vzhůru. Na ni položíme značkovací kartičku, která jednoznačně určuje, která kartička je past.
Při tahu otočíme Kačeny - barevný obrázek a Kačeny - černobílý obrázek. Třetí kartička je například Býk - básnička. Hráč otočí Býk - básnička rubem vzhůru a může se rozhodnout, která z kartiček Kačeny - barevný obrázek, nebo Kačeny černobílý obrázek bude past (povětšinou ta, která je na hůře zapamatovatelné pozici) -- řekněme Kačeny - černobílý obrázek. Hráč tedy otočí kartičku Kačeny - černobílý obrázek rubem vzhůru a na kartičku Kačeny - barevný obrázek, který zůstane obrázkem vzhůru, položí malou (značkovací) kartičku s typem černobílý obrázek (obrys trojzubce). Značkovací kartička na kartičce výjevu jednoznačně určuje past.
Před zahájením hry se hráči dohodnout, jak bude past fungovat. Jsou dvě možnosti:
Hráč otočí dvě kartičky lícem vzhůru. Pokud kartičky nepatří ke stejnému výjevu, hráč otočí kartičky rubem vzhůru a hraje následující hráč.
Pokud kartičky patří k jednomu výjevu, pak hráč nechá jednu kartičku otočí opět rubem vzhůru (z té se stává past) a na druhou (zůstává lícem vzhůru) položí značkovací kartičku, které typově odpovídá pasti.
Nastražením pasti tah hrajícího hráče končí a hraje následující hráč. Pokud hráč
omylem otočí past, prohrává.
Vyřazené kartičky mají tento význam: